Tilbage

105. Den Eneste Perfekte
af Rick Joyner

I dag går vi videre med vores studie af Påsken som var en dom over Ægypten, men udfrielse for Guds folk. I 1 Kor.r 5:7 læser vi "... for Kristus er også vores Påske ofret." Påsken var en bibelsk model for Jesu offer, som frigør os fra denne verdens trældom. Den første instruktion, som Herren gav om Påsken, var, at jøderne skulle ændre deres kalender, så den måned, hvor det fandt sted, var den første måned i året, for at repræsentere, hvordan Påsken ville være en ny begyndelse for dem (se 2 Mos. 12:1-2). Dette var en profeti, at når vi deltager i Jesu Påskeoffer, bliver vi en "ny skabning", og "alle ting bliver nyt" for os, (se 1 Kor. 5:17). Nu skal vi se på det næste aspekt af Påsken som belyser, hvad korset opnåede for os i:

2 Mos. 12:3,5-6.
Sig til hele Israels menighed: Den tiende dag i denne måned skal man tage et lam eller et kid til hver husstand i fædrenehuset.

Det skal være et lydefrit dyr, et årgammelt handyr; I kan tage det fra fårene eller fra gederne. I skal tage vare på det til den fjortende dag i denne måned. Så skal hele Israels menighed slagte det, lige inden mørket falder på.

Her ser vi, at lammet skulle tages ind i huset i fem dage, før det skulle ofres. Dette var profetisk for, hvordan Jesus ville komme ind i Jerusalem fem dage før Han blev korsfæstet. Vi ser også, at Jesus blev korsfæstet på dagen for forberedelse til Påsken og døde den aften (se Joh. 19:14). I 2 Mos. 12:6 ser vi også, at lammene skulle dræbes i skumringen. Fordi den hebraiske dag begynder om aftenen (kl. 18:00), på det tidspunkt, hvor hele Israel dræbte det typiske påskelam, Påskelammet, Jesus, døde på korset lige der i deres midte, perfekt opfylder forbilledet.

Som vi ser i 2 Mos. 12:5, måtte påskelammene være en "pletfri han". Dette var for at tale om Jesu syndfrie natur. Årsagen til, at israelitterne skulle tage lammet ind i deres huse fem dage før offeret, var for grundigt at undersøge det for fejl. Hvad gjorde de jødiske ledere med Jesus i hele de fem dage, som Han var i Jerusalem før Han's korsfæstelse? De undersøgte Ham løbende for at finde fejl, så de kunne dømme Ham, men de fandt ingen. Selv Pilatus sagde til sidst, "Jeg finder ingen skyld hos Ham" (se Joh 19:4). Jesus var Guds acceptable Påskeoffer.

I 2 Mos. 12:6 læser vi, "... hele Israels forsamling skal dræbe den i skumringen." I Matt. 27:22 læser vi om menneskemængde, der var samlet ved rettergang af Jesus, "... De sagde alle: 'korsfæstet Ham!'" I v: 25 står der: "Og hele folket svarede og sagde: 'Han's blod komme over os og vore børn! '" Dette var ikke kun en erklæring om, hvordan det jødiske folk afviste Ham, men om, hvordan Han blev korsfæstet for alle menneskers synd, og fordi alle mennesker har afvist Ham. Som Herren selv erklærede i Matt. 25:40, "... Sandelig siger Jeg jer: hvad I har gjort imod en af mine mindste brødre dér, har I gjort imod mig." I den grad, vi nogensinde har afvist selv den mindste af Herrens folk, har vi afvist Ham. Vi er måske rystede over, hvordan Judas forrådte Herren, og Peter benægtede Ham, da Han havde brug for sine venner allermest, men i den grad, vi nogensinde har forrådt en af Herrens folk, også den mindste af dem, har vi gjort det mod Ham. I den grad, vi har nægtet eller nægtet at omgås en af Herrens folk, selv de mindst af dem, selv dem, der kan have en doktrinær fejl eller andre problemer, har vi gjort det mod Ham.

Jesus var uden pletter og fejl, men perfekt, men det er vi ikke. Derfor døde Han for os. Han døde endda for dem, der korsfæstede Ham. Uanset mangler eller synder i vores liv vil Han tilgive os og rense os. Hvis vi har fornægtet Ham eller forrådt Ham ved at benægte eller forråde nogen af Han's folk, vil Han også tilgive os for det. Han tilgav Peter, og Han kunne endda have tilgivet Judas, hvis Han var vendt tilbage til Ham, som Peter gjorde. Det, der gjorde Judas uforenelig, var, at han hængte sig selv. Naturligvis følte Judas stor anger for det, han havde gjort, men ved at hænge sig selv forsøgte han at betale prisen for sin egen synd.

Når vi prøver at betale prisen for vores egne synder, kan det gøre os uforbederlig eller uden hjælp. Dermed fornægter vi Guds nåde ved korset. Vi må lære, at uanset hvor store vores fejl vi er, kan vi aldrig betale prisen for vores egen synd. Korset alene er forsoningen for synd. At tilbyde enhver anden form for straf er en krænkelse af korset, og en erklæring om, at korset ikke er nok, at vi på en eller anden måde skal betale prisen. Vi må flygte fra alle sådanne vrangforestillinger, at der er noget, vi kan gøre for at betale prisen for vores egen synd og flygte til korset. Der vil vi finde nåde og tilgivelse fra den Ene Perfekte, som også er perfekt i kærlighed.

106. Blodet Skal Anvendes
OP